יום שני, 2 במאי 2016

תיבות קינון לירגזים ודרורים - פרק א' - תכניות ותחילת ביצוע

כבר כמה חודשים אני מגלגל בראש את הרעיון לבנות תיבות קינון לירגזים ולדרורים.

כשראיתי שאחד השכנים ברחוב החליט להיפטר לכבוד פסח מכמה מדפי עץ ישנים מעץ מלא במצב טוב, החלטתי לקפוץ על המציאה וללכת על זה.

קודם כל - תכניות

את התכניות מצאתי כאן באתר yardbirdsil, ונעזרתי גם בהדגמה של זה באתר "בידיים". 

כדי לבנות את התיבות, יש צורך בלוח עץ מלא או לוח סנדוויץ'* במידות של:
- 15 ס"מ רוחב * 140 ס"מ אורך,
או
- 30 ס"מ רוחב * 70 ס"מ אורך.

*התיבה צריכה להיות עמידה בתנאי חוץ, ולכן עדיפים לוחות כאלה, ולא סיבית או MDF.


הנה התכנית הגולמית, עם המידות המדויקות של החלקים השונים:
תיבת קינון לירגזים ודרורים - תכנית כללית

שימו לב למידות הרצפה והגג - יש להציב ב-X את עובי הלוח שבו משתמשים כדי לקבל את המידה המדויקת לחיתוך.


המדפים שאני השתמשתי בהם היו בעובי 17 מ"מ, ולכן המידות לחיתוך אצלי היו נראות כך:
תיבת קינון - תכנית - לוח עובי 17


סימון החלקים לפני החיתוך - וטיפים להתאמות קטנות במידות

לפני החיתוך, כדאי "לצייר" על גבי הלוח עצמו את כל החלקים, כדי לוודא שהמידות מתאימות והכל נכנס כמו שחשבתם, לפעמים יש הפתעות שמחייבות התאמות קטנות של המידות.

סימון החלקים על גבי לוח

במקרה שלי, בחלק מהלוחות היה חסר לי ס"מ אחד בערך, ובחלק אחר היה לי עודף של ס"מ אחד בערך.

החלק שהכי קל להוסיף או להוריד ממנו 1-2 ס"מ בלי שזה ישפיע על שאר התכנית הוא הגב. לא יקרה שום דבר אם יחסר לו ס"מ אחד לאורך, או שהוא יהיה ארוך יותר בס"מ מהתכנית המקורית.

אם החלטתם לשנות גם את הגובה של הדפנות - שימו לב לשנות בהתאם גם את גובה החזית עצמה.


חיתוך

חיתוך ביד חופשית עם Jigsaw הניב תוצאות לא רעות בכלל. אני מקווה שלציפורים לא יפריע שפה ושם יצאתי קצת מהקווים.

תיבת קינון - העמדה ראשונה

בסיום החיתוך, ניסיון ראשון להעמיד את כל החלקים יחד ולראות איך זה נראה, לפני שאני ממשיך לסימון ולחיתוך של התיבות הבאות.
העסק עומד - זה כבר סימן טוב

הצלחת התיבה הראשונה הייתה האות שאפשר להמשיך להפוך גם את המדפים האחרים לייעודם החדש:
תיבות קינון - תוצר סופי
כאן גרים באושר

מה הלאה?

מה שנשאר לי עכשיו הוא לקדוח פתחי כניסה בשלושת החזיתות עם מקדח כוס, ואז להבריג את כל החלקים יחד.

למי שקורא ורוצה לבנות גם תיבה כזו, כדאי לשים לב לשני דגשים חשובים מאתר yardbirdsil לגבי פתחי הכניסה לתיבות:
  1. המרכז של פתח הכניסה צריך להיות ממוקם 6 ס"מ מהחלק העליון של התיבה.
  2. קוטר הפתח צריך להתאים לציפור שעבורה אתם מייעדים את התיבות - לירגזים הקוטר צריך להיות 30-32 מ"מ, לדרורים 35-40 מ"מ.  שימו לב שמעבר ל-40 מ"מ עלולות להיכנס לתיבה גם מיינות הודיות - לכן עדיף אולי שקוטר הפתח יהיה קרוב יותר ל-35 מ"מ...


המשך (וסיום) יבוא בימים הקרובים.......
בינתיים, אם כבר הגעתם עד כאן, אשמח מאוד לשמוע תגובות, הצעות לשיפור או רעיונות נוספים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.