יום שני, 13 בדצמבר 2010

מי ימנע מפייסבוק וגוגל להקשיב לשיחות הטלפון שלנו?

לפני שלושה שבועות, הכריזה פייסבוק על שירות ההודעות החדש שלה, שאמור להיות שילוב של הדוא"ל המסורתי, ה-SMS, ושירותי ההודעות שמספק האתר לחברים, אבל בצורה פשוטה וחסרת פיצ'רים מורכבים (אימייל למי שלא אוהב אימיילים).

מיד עם ההודעה, נשמעו ברשת הרבה השוואות ל-Google Wave, שהיה אמור להיות הפתעת השנה, והפך מהר מאוד (לצערי) לז"ל.

מוקדם מדי לקבוע אם השירות החדש של פייסבוק יצליח או לא. אולי דווקא העובדה שהם הלכו על שירות פשוט ונטול פיצ'רים חדשים תגרום למשתמשים לעשות בו שימוש?   ימים יגידו.

מה שבטוח - בטוח
העובדה ששתי החברות החליטו לפתח מוצר פחות או יותר זהה, מסמנת את הצורה שבה כולנו נשלח בעתיד אי-מיילים, ס.מ.סים ומסרים אישיים אחד לשני - הכל במקום אחד, והפעם זה אפילו הגיוני.

למה לשלוח אי-מיילים במקום אחד, ס.מ.סים במקום אחר, ומסרים אישיים במקום שלישי?   למה לא לחבר הכל, ולראות את ההיסטוריה של כל השיחות, כדי לעקוב אחרי השיחה מתחילתה?

אם זה לא קרה עם wave, זה יקרה בפייסבוק, ואם גם לא בפייסבוק - מהר מאוד תקום האפליקציה הבאה שתשכנע אותנו לעשות את זה טוב יותר, מהיר יותר והגיוני יותר.

דבר אחד בטוח -
במוקדם או במאוחר, כשהטכנולוגיה תבשיל או כשהמשתמשים יהיו מוכנים - זה יקרה.

אגב, זה בהחלט לא אומר שהשירותים הישנים יפסיקו לחלוטין להתקיים.
האי-מייל הוא עדיין האמצעי הנוח ביותר לתקשורת במקומות עבודה, או להעברת קבצים קטנים בין משתמשים מרוחקים, וה-ס.מ.ס הוא עדיין הדרך הקצרה והנוחה ביותר להודיע לאשתך שאתה בדרך הביתה, אבל המאסה הקריטית של המשתמשים הפרטיים תעבור, לאט לאט, לצורות תקשורת חדשות, מהירות, אחידות ונגישות יותר.

העתיד כבר קרוב מאוד
בעוד שנה - שנתיים מהיום, כשמחירי הסמארטפונים יתחילו לצנוח, כולנו נחזיק ביד סמארטפון.
רק כדי לסבר את האוזן - בשנת 2010 נמכרו בעולם 250 מיליון סמארטפונים (!) והתחזיות ל-2011 מדברות על 300 מיליון מכשירים לפחות.

לא ירחק היום, וגם מהירות (ואיכות) החיבור לאינטרנט הסלולרי תשתפר משמעותית. חברת פלאפון כבר התחילה במהלך כזה (High speed GSM), וסביר מאוד להניח שהחברות האחרות ילכו בעקבותיה ויציעו גם הן חבילות גלישה מהירות.


ביום שבו גם מחירן של חבילות הגלישה הסלולריות יהיה סביר   - הטלפון של כולנו יהיה מחובר לאינטרנט 24 שעות ביממה ואת מה שמציעה היום, בצורה מוגבלת, skype (כי שני הצדדים חייבים להתקין את התוכנה ולהיות מחוברים לתוכנה) - יציעו לנו כל יצרניות הטלפונים הסלולריים.


שאלת מיליארד הדולר
לא סתם גם פייסבוק וגם גוגל רוצות לשכנע אותנו להפוך אותן לפלטפורמת התקשורת המרכזית שלנו.

השליטה המשולבת באי-מייל שלנו, ב-ס.מ.סים שלנו וגם בשיחות הטלפון שלנו - שווה להן, כנראה, הרבה יותר כסף ממה שנדמה לנו.


אם הסלולרי שלך מחובר 24 שעות ביממה לאינטרנט, ואם בכל מקרה כל "אנשי הקשר" שלך נמצאים בזיכרון שלו - למה שתצטרך באמת "להוציא שיחה" סלולרית בשביל לדבר איתם?  הרבה יותר קל לנהל את השיחה על גבי חיבור האינטרנט הקיים כבר - וזה בדיוק המקום שאליו כל החברות רוצות להגיע.

כבר היום, גוגל מנתחת את תוכן האי-מיילים שלנו כדי להציג לנו פירסומות מותאמות לתוכן המייל (ויש כאלה שזה אפילו מרגיז אותם). פייסבוק עושה בדיוק אותו דבר לתוכן הדפים שלנו, כדי להציף לנו פירסומות מתאימות בצידי הדף.

ושאלת מיליארד הדולר שנותרה, בינתיים, פתוחה:
ביום שבו נתחיל לנהל שיחות טלפון מהסלולרי שלנו דרך "מרכז התקשורת" של פייסבוק או גוגל - האם מישהו יצליח למנוע מהן לנתח גם את תוכן השיחות שלנו?....

חושבים שהפוסט יכול להועיל לאנשים נוספים?   שילחו להם לינק, או שתפו אותו בעזרת כפתורי השיתוף שלמטה.

אשמח לקבל תגובות והערות גם במייל - myzarkor@gmail.com .

יניב טילינגר     Yaniv Tillinger

תגובה 1:

  1. נקודה יפה למחשבה
    לגבי המיליון דולר ..... תתחיל לישם את זה ואולי המיליון יהיה שלך

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.