יום רביעי, 26 בינואר 2011

עיצוב טפסים באינטרנט / על טעויות קריטיות שמבריחות את הגולשים


כדי שאתר אינטרנט יגרום לגולשים להישאר בו יותר מכמה שניות בודדות, העיצוב והתוכן שלו חייבים להיות ממוקדים לקהל היעד של האתר.

כל זה נכון לגבי הגלישה באתרים בכלל, ועל אחת כמה וכמה לגבי עיצוב טפסים באינטרנט – שאמורים להפוך את הגולש מגולש פאסיבי לגולש אקטיבי, מגולש שקורא בלבד, לגולש שגם מזין נתונים (אישיים יותר או פחות) ומעלה אותם לרשת.

הנה 4 טעויות שנתקלתי בהן במקרה באתר של עמותה שעוסקת בפיתוח יישובים בנגב – מטרה חשובה, אבל משהו כאן התפספס בעיצוב הטופס - שהוא נקודת הממשק עם הגולשים, וחבל.

 

1. הטופס לא מדבר ב"שפה" של קהל היעד שלו

אם המלל שבטופס הוא בעברית, הרי שהוא בהכרח פונה לגולשים דוברי עברית. במקרה של עמותה לפיתוח הנגב – רוב הגולשים יהיו ישראלים, שהמטבע הטבעי שלהם הוא ש"ח.
אז למה שלושת אפשרויות התרומה ה"מובנות" בטופס הן בדולרים בלבד?… 


2. הטופס לא נותן משוב לגולש על מה שהזין

כבר ראינו שלושת האפשרויות ה"מובנות" לתרומה הן בדולרים. מי שבכל זאת מתעקש לתרום סכום בש"ח, ינסה מן הסתם להזין זאת בשדה שנראה מתאים לזה (אחר).

שימו לב לשורת הסה"כ שבתחתית התמונה (שמציגה עדיין 0$…) - האם האתר "הבין" שהגולש רוצה לתרום רק 100 ש"ח, או שכרטיס האשראי שלו יחויב ב-100 דולר, או שאולי לא תתבצע תרומה בכלל?…


להערכתי, לפחות 80% מהגולשים שכבר מגלים רצון טוב ומעוניינים לתרום, מפסיקים את תהליך התרומה בשלב הזה.

3. השדות בטופס לא מקובצים בצורה נכונה וברורה

גולש שרוצה לתרום, צריך להזין את הפרטים האישיים שלו. אם התרומה היא על שם בני זוג, חברה בע"מ או כל גוף אחר, מה אמורים להזין בשדה ת.ז.?…

למעשה, מספר תעודת הזהות הוא נתון חובה לצורך תרומה באמצעות כרטיס אשראי, ולכן המיקום הנכון בשבילו היה בחלק התחתון – יחד עם פרטי כרטיס האשראי שאותו עומדים לחייב, והכותרת הנכונה בשבילו היא - ת.ז. / ח.פ. של בעל הכרטיס.


 

4. הטופס "חורג" מסטנדרטים מקובל להצגת תאריכים, מטבעות וכיו"ב

כל מי שיסתכל על כרטיס האשראי שלו, יראה שתאריך תום התוקף של הכרטיס מוטבע בו בפורמט MM / YY –> מימין השנה / ומשמאל החודש. למשל -12/13 מציין למעשה דצמבר 2013.

עד עכשיו אני מניח שלא חידשתי כלום לאף אחד.

עכשיו שימו לב לשדה האחרון שבתחתית הטופס (תוקף) – מישהו החליט למקם בצד ימין את החודש ובצד שמאל את השנה – ההפך הגמור מהצורה שבה זה מופיע על כרטיס האשראי עצמו:




אז רצינו התיישבות בנגב, ובאמת שרצינו לתרום.
אפילו היה לנו רצון טוב, וכבר הוצאנו את כרטיס האשראי מהארנק והתיישבנו מול המסך כדי לתרום.

כמה תורמים פוטנציאליים יסיימו את התרומה בצורה מוצלחת עם כזה טופס?
וכמה מאותם תורמים פוטנציאליים פשוט יימנעו לחלוטין מלהיכנס שוב בעתיד לטופס התרומה המבלבל והמתסכל הזה?

גזור ושמור,
כי תמיד יותר נעים ללמוד מטעויות של אחרים...

עדכון (פברואר 2011) - לפעמים טוב שיש מי שמקשיב:
בעקבות פרסום הפוסט, מיהרה העמותה לתקן את כל הבעיות שהצגתי בטופס התרומה שלה.
שינוי קטן מאוד עבור בוני האתר, שעושה הבדל של שמיים וארץ מבחינת נוחות הגולשים והתורמים באתר.
השוו בעצמכם את צילומי המסך שלמעלה, לעומת הטופס החדש באתר של העמותה: 
 https://www.developingthenegev.org/support.php



חושבים שהפוסט יכול לעניין חברים נוספים?   שילחו להם לינק, או שתפו אותו בעזרת כפתורי השיתוף שלמטה.

אשמח לקבל תגובות והערות גם במייל - myzarkor@gmail.com .

יניב טילינגר   Yaniv Tillinger

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.