יום שני, 5 באוגוסט 2013

לעשות סדר בקופות הגמל / עושה סדר בפנסיה (חלק ג')

הפוסט הזה הוא השלישי בפרויקט הפנסיה האישי שלי . 

בפוסט הקודם בדקתי את קרנות ההשתלמות שליהפעם - אנסה לבדוק מה מצבי מבחינת קופות גמל.


הקדמה קצרה - ההבדל בין קרנות השתלמות לקופות גמל


בעוד קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון לתקופה קצרה-בינונית (6 שנים עד שהיא הופכת לנזילה), קופת גמל היא מכשיר חיסכון לטווח ארוך - קופות גמל הופכות לנזילות אך ורק כשמגיעים לגיל פרישה. לכן, קופת הגמל ראויה באמת להיות מוגדרת כמכשיר חיסכון פנסיוני (משמע - כזה שמיועד באמת לגיל הפנסיה).

מעבר לזה - כיוון שקופת גמל הופכת לנזילה רק כשמגיעים לגיל פרישה, בדרך כלל הסכומים שיצטברו בה יהיו הרבה יותר גדולים מאשר בקרן השתלמות.

הבדל נוסף בין קרנות השתלמות לקופות גמל הוא שקרן ההשתלמות היא מוצר פשוט יחסית - מפקידים בה כסף מדי חודש, משלמים קצת דמי ניהול, והקופה צוברת תשואה (שזה בעצם הרווח שלנו כעמיתים בקופה). מרגע שהקופה הפכה לנזילה, אפשר למשוך את הכסף שנצבר בה - כולו או חלקו - איך שרוצים.

לעומת זאת, קופות גמל זה עולם מורכב:

  • עד שנת 2008 היו קופות גמל הוניות שבהן כשמגיעים לגיל פרישה מקבלים את כל הסכום שנצבר בתשלום אחד. מאז 2008 אפשר למשוך כספים אך ורק מקופות גמל לקצבה שבהן מקבלים את הסכום שנצבר בתשלומים - כמו בקרן פנסיה.
  • יש קופות גמל שבהן אתה רק חוסך כסף, ויש קופות שמאפשרות לך גם לקנות תוך כדי זה כל מיני ביטוחים.
  • יש קופות גמל שהן באמת קופות גמל, ויש פוליסות ביטוח חיים שנמכרות כקופות גמל כחלק מביטוחי חיים (ביטוחי מנהלים).

ומכל הסיבות האלה, קופות הגמל שלנו ראויות לתשומת לב יתירה. אז הנה, אני מתחיל, וכרגיל - כולם מוזמנים להצטרף.



צעד ראשון - בדיקת תשואה ממוצעת ב-5 השנים האחרונות


הצעד הראשון לקוח מהפוסט הקודם שלי לגבי קרנות ההשתלמות - נכנסים לאתר גמל נט של אגף שוק ההון במשרד האוצר, ובודקים מה התשואה השנתית הממוצעת ב-5 השנים האחרונות של קופת הגמל שלכם, ואיך היא לעומת קופות גמל אחרות.

שימו לב - בהגדרת השאילתה בגמל נט, צריך לבחור "תגמולים ואישית לפיצויים" במקום "קרנות השתלמות" שבחרנו פעם שעברה.

לקופת הגמל שאני מצאתי בניירות שלי - אקסלנס גמל יסודות - התשואה השנתית הממוצעת ב-5 השנים האחרונות היא 5.71% .

לפי הטבלה המסכמת שבסוף העמוד בגמל נט, התשואה השנתית הממוצעת של כל קופות הגמל ב-5 השנים האחרונות היא 5.47% .

אז התשואה של הקופה שלי היא טיפה מעל הממוצע. 

לכרגע, אני מסתפק בזה. בעתיד אחשוב אם להעביר את הכספים לקופה אחרת.


צעד שני - בדיקת דמי ניהול 


בטבלת דמי הניהול שהכנתי לעצמי כשאספתי את הניירות, אני רואה שאני משלם בקופת הגמל שיש לי ("יסודות") דמי ניהול של 0.5%.

טבלת דמי ניהול מוצרים פנסיוניים
טבלת דמי ניהול - במקרה הכינותי מראש


לפי הטבלה המסכמת שבסוף העמוד בגמל נט, בשנת 2012 השיעור הממוצע של דמי הניהול בכל קופות הגמל היה 0.86%.

טבלה מסכמת - תשואות ודמי ניהול ממוצעים
טבלה מסכמת - תשואות ודמי ניהול ממוצעים



אז דמי הניהול שאני משלם נמוכים מהממוצע, שזה טוב.


תשואה ודמי ניהול - סיכום ביניים (ומה שעוד גיליתי בדו"חות השנתיים)


על פניו, יכולתי לסיים כאן את הבדיקה לגבי קופות הגמל שלי - דמי הניהול שאני משלם הם מתחת לממוצע, והתשואה של הקופה מעל הממוצע. 

אז זהו, שלא.

כשריכזתי לי את כל הדו"חות השנתיים לצורך הפרויקט הזה, ראיתי שבתוך המסמכים של ביטוח המנהלים יש פוליסה אחת שמוגדרת כתגמולים לעצמאיים, ושלפוליסה הזו - רק אני מפריש, בלי הפרשה מקבילה כל חודש של המעסיק שלי.

ראו שורה מספר 4 בטבלה שאיתה התחלנו את הדרך -


טבלת מוצרי חסכון פנסיוני
שורה מספר 4 - תגמולים לעצמאים - בתוך ביטוח המנהלים שלי


ניסיתי להבין מה זו הפוליסה הזו, איך זה שפוליסת ביטוח מוגדרת בכלל כתגמולים לעצמאים, ולמה לעזאזל רק אני מפריש אליה כסף, וגיליתי דבר חשוב מאוד - שיוביל אותי כנראה לשינוי המשמעותי הראשון בתיק הפנסיוני שלי.



הפקדה בקופת גמל לעצמאים / או - מה עושה סעיף 47 בביטוח המנהלים שלי?


מסתבר, שלפי סעיף 47 לתקנות מס הכנסה, אם יש עובד שכיר שהמעסיק מפריש לו רק על חלק מהמשכורת - העובד רשאי להפריש על יתרת המשכורת באופן עצמאי, והמדינה מכירה לצורכי מס ב-5% מההפרשות העצמאיות האלה.

למשל - עובד שמרוויח 10,000 ש"ח בחודש, והמעסיק מפריש לו על 80% מזה (8,000 ש"ח) - העובד רשאי להפריש לעצמו על ה-20% הנותרים (2,000 ש"ח) - והמדינה מכירה לצורכי מס ב-5% מההפרשה הזו.


להטבת המס הזו קוראים קופת גמל לעצמאים - לא שמישהו באמת חייב להיות עצמאי בשביל זה, אלא רק מבחינת זה שרק הוא מפריש לקופה הזו, בלי המעסיק שלו, ולכן זה נקרא קופה לעצמאים.


וזה המקום לבדוק את עצמכם- 

  1. האם המעסיק שלכם מפריש לכם רק על 80% או 90% מהשכר?   האם יש לכם רכיבי שכר שהמעסיק שלכם לא מפריש לכם עליהם (למשל - ספרות מקצועית, ביגוד, משכורת 13, אחזקת רכב)?     אם כן, קחו בחשבון שכדאי לכם להפריש עליהם לבד באמצעות הפרשה לקופת גמל במעמד עצמאי - ככה גם תגדילו לעצמכם את הקצבה אחרי שתפרשו לפנסיה, וגם תיהנו כבר היום מהטבת המס שההפרשה הזו תקנה לכם.
  2. מצאתם בדו"חות השנתיים של ביטוח המנהלים שלכם פוליסה שמסווגת כ"תגמולים לעצמאים" או שבמעמד הפוליסה כתוב "התכנית מוכרת כקופת גמל לעצמאים"?  כדאי לכם מאוד להמשיך לקרוא.....


לגבי קופת הגמל שמצאתי אצלי - אני מניח שכשישבתי לפני כמה שנים עם הסוכן הפנסיוני של המעסיק שלי, והוא שאל אותי אם אני רוצה להפריש באופן עצמאי גם על השכר שהמעסיק לא מפריש לי עליו - אמרתי שכן, וטוב שכך, כי קודם כל - כמה שיותר להפריש לפנסיה - ככה יותר טוב.


אז איפה הבעיה? ולמה בכל זאת אני מרגיש קצת מרומה?


בדו"ח הספציפי של קופת התגמולים (=גמל) העצמאית הזו שקיבלתי כחלק מהניירות של ביטוח המנהלים, מופיעים גם דמי הניהול שאני משלם במסגרתה - 1.40% מהחיסכון המצטבר ו-0.96% מהפרמיה החודשית.

אם אתם זוכרים - בתחילת הפוסט הנוכחי, בדקנו באתר גמל-נט מה ממוצע דמי הניהול בכל קופות הגמל (0.86%) וכמה דמי ניהול אני באופן אישי משלם בקופת הגמל הישנה והלא פעילה שלי (0.5%).


אתם מבינים את ההפרש? 
  • אני משלם בקופת הגמל הישנה שלי 0.5%
  • הממוצע של כל הקופות בשנת 2012 היה 0.86%
  • והסוכן שישב איתי, החתים אותי על הפרשה לקופ"ג לעצמאים שהיא חלק מביטוח מנהלים ובגלל זה אני משלם דמי ניהול של  1.40% מהחיסכון + 0.96% מהפרמיה.


למה הוא לא החתים אותי על הפרשה לקופת גמל רגילה לעצמאים - לא דרך ביטוח המנהלים שלי, אלא סתם קופת גמל רגילה שמיועדת להפרשות עצמאיות?

התשובה מרגיזה מאוד בפשטות שלה -
- חברות הביטוח גוזרות על ההפרשה העצמאית הזאת דמי ניהול גבוהים מאוד, הרבה יותר מאשר קופות הגמל ה"רגילות" של כולנו.
- כפועל יוצא של זה, הסוכן שהחתים אותי מקבל מחברות הביטוח עמלה גדולה הרבה יותר מאשר מכל קופת גמל "רגילה" שהוא היה מצרף אותי אליה.....


ובשורה התחתונה - הסוכן שישב איתי ממש לא חשב עלי ועל דמי הניהול שלי, אלא על העמלה השמנה שמחכה לו מעבר לסיבוב.


בינתיים, זו הפעם הראשונה שאני חייב להודות שאני מרגיש קצת מרומה.
גם אם אתה סוכן שרוצה למכור, יש לך חובה בסיסית, בעיני, לדאוג לאינטרס של הלקוח / המבוטח שיושב מולך, ולא רק לעמלה שלך.


אז הנה לי אבן דרך משמעותית ראשונה עד כה מהפרויקט הזה - להפסיק את ההפרשה לקופת גמל לעצמאים דרך ביטוח המנהלים, ולעשות את ההפרשה הזאת דרך קופת גמל רגילההצעד הזה יחסוך לי לפחות 50% (ויותר) מדמי הניהול שאני משלם לקופת הגמל, ובגיל פרישה השינוי הזה יהיה שווה, כנראה, אלפי שקלים.


ואיזה יתרון יש בכל זאת, אולי, להפרשה עצמאית באמצעות ביטוח מנהלים?


בזמן שעבדתי על הפוסט הזה נעזרתי (שוב) בסוכן הביטוח הפנסיוני אריה סגל ובנדב טסלר מאתר פנסיוני.

אם אני מסכם את התשובות של שניהם, נראה שלהפרשה עצמאית לקופ"ג דרך ביטוח המנהלים יכולים להיות בכל זאת שני יתרונות -
  1. ניתן לקנות כיסויים ביטוחיים דרך ההפרשה הזאת, וכך לבטח בביטוחים שונים (ריסק מוות, אבדן כושר עבודה) גם את חלקי המשכורת שאינם מבוטחים במסגרת ההפרשות של המעסיק.
  2. אם ההפרשות לפוליסה הזו (שהיא בעצם קופ"ג לעצמאים) התחילו לפני שנת 2013, סביר להניח שהפוליסה הזו מבטיחה לחוסכים שלה מקדם קצבה מובטח, שבמשפט אחד - זה אומר שחברת הביטוח מתחייבת למבוטחים שלה שהקצבה החודשית שלהם לא תיפגע מהעלייה שתהיה בתוחלת החיים עד שיפרשו לפנסיה.

וספציפית, לגבי הפוליסה שלי -
  1. ההפרשה שלי לקופ"ג עצמאית דרך ביטוח המנהלים לא כוללת כיסויים ביטוחיים, ולכן היתרון הראשון לא תופס לגבי.
  2. לגבי מקדם קצבה מובטח - אין ברירה אלא להקדיש לזה את אחד (או יותר) מהפוסטים הבאים, אבל ככל שאני לומד על זה יותר, אני מגיע למסקנה שמקדם קצבה מובטח הוא פשוט סוג של נוכלות (שלא לומר רמאות), ולכן אני מעדיף לא ליהנות מהיתרון הזה ולא לסמוך על הבטחות ריקות מתוכן של חברות הביטוח.

קופות גמל - מסקנה סופית / או - נושא נוסף שתם ולא נשלם


בשבועיים האחרונים - שאותם סיכמתי בפוסט הזה - בדקתי מה מצבי מבחינת קופות גמל.

גיליתי שיש לי קופה אחת ישנה עם דמי ניהול זולים ותשואה מעל הממוצע, וקופה חדשה במעמד עצמאי שאליה אני מפריש דרך ביטוח המנהלים ולכן אני משלם עליה דמי ניהול יקרים מאוד.

עוד גיליתי - וזה כנראה לא היה צריך להפתיע אותי - שהסוכן הפנסיוני שישב איתי מטעם המעסיק שלי ממש לא חשב עלי, אלא על העמלות שהוא יקבל מחברת הביטוח.

אשמח מאוד לשמוע אם מי מהקוראים מצא גם אצלו בניירות הפרשה לקופ"ג עצמאית דרך ביטוח המנהלים, ואם כן - אם הוא זוכר למה ההפרשה היא דרך ביטוח המנהלים ולא ישירות לקופ"ג רגילה.

כמובן - אשמח מאוד לשמוע תובנות או מידע נוסף לגבי עולם קופות הגמל. דברים שחשוב לדעת, דברים שאולי לא הזכרתי (או שטעיתי בהם?).

דברו אלי. 


בפוסט הבא - אין ברירה כנראה, וכהכנה לעיסוק בקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים עצמם - אכתוב קצת על מקדם קצבה מובטח - מה זה ומי צריך את זה.




אהבתם? חושבים שהפוסט יכול להועיל לאנשים נוספים?
פרגנו לי בלייק בכפתורים שבבלוג, או כנסו לבלוג ושתפו את הפוסט בעזרת כפתורי השיתוף שמתחתיו.



אשמח לקבל שאלות, תגובות והערות גם במייל - myzarkor@gmail.com.

יניב טילינגר

גילוי נאות:
הכותב אינו יועץ פיננסי או יועץ פנסיוני ואינו עוסק ביעוץ פיננסי או פנסיוני. כל האמור לעיל הינו בגדר דעה פרטית ואינו בגדר המלצה, ולפיכך אינו מחליף בשום צורה ייעוץ פיננסי ו/או ייעוץ פנסיוני מקצועי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.