יום שני, 22 ביולי 2013

לעשות סדר בקרנות ההשתלמות / עושה סדר בפנסיה (חלק ב')

הפוסט הזה, הוא השני בתיעוד פרויקט הפנסיה האישי שלי שעליו הכרזתי לפני שבועיים כמעט.

בחרתי להתחיל במה שחשבתי שיהיה אחד הנושאים הקלים - קרנות ההשתלמות שלי.

למי שזוכר (ולמי שלא - הנה תזכורת), מצאתי בדיווחים השנתיים שלי שתי קרנות השתלמות:
  • קרן השתלמות פלטינום (של אקסלנס) - קרן לא פעילה
  • קרן השתלמות פלטינום עד 15% מניות (גם של אקסלנס) - קרן פעילה
בפוסט הנוכחי, אנסה לסכם מה שלמדתי על הקרנות שיש לי - תשואות, דמי ניהול, ומה עושים כשיש יותר מקרן השתלמות אחת.

בואו נתחיל, מהקל לכבד.



צעד ראשון - לבדוק תשואה ממוצעת ב-5 השנים האחרונות


כלי עבודה ראשון שחובה להכיר כשרוצים להשוות קרנות השתלמות וקופות גמל, הוא אתר גמל נט של אגף שוק ההון במשרד האוצר, שמאפשר להשוות באופן חופשי ושקוף תשואות ודמי ניהול של קופות גמל וקרנות השתלמות - כמעט בכל חתך שרוצים.


שליפת כל קרנות ההשתלמות בחתך 5 שנים


ביצעתי באתר שליפה של כל קרנות ההשתלמות, וביקשתי לראות את התשואות שלהן ב-5 השנים האחרונות. אין טעם, לדעתי, להסתכל על תקופה קצרה מזו כשמדובר על קרן השתלמות שהיא מכשיר חסכון לתקופה של מינימום 6 שנים, ולרוב יותר מזה.

סימנתי במסגרות צהובות את הפרמטרים שלפיהם שלפתי -

שליפת קרנות השתלמות גמל נט
גמל נט - כל קרנות ההשתלמות, חמש שנים


השוואת תשואה מצטברת וממוצעת - 5 שנים


אחרי שמריצים את השאילתה מקבלים טבלת תוצאות מפורטת שמראה את התשואה המצטברת לכל תקופת הדוח, את התשואה הממוצעת ל-3 השנים האחרונות ואת התשואה הממוצעת ל-5 השנים האחרונות.

קרנות השתלמות תשואה ממוצעת חמש שנים ודמי ניהול 2012
תשואה ממוצעת ודמי ניהול בשנת 2012

חפשו בדוח את קרן ההשתלמות שלכם, ובדקו מה התשואה הממוצעת ב-5 השנים האחרונות של קרן ההשתלמות שלכם.

לגבי הקרנות שיש לי, לפי האתר:

  • לקרן הלא פעילה תשואה ממוצעת של 6.01% ל-5 השנים האחרונות.
  • לקרן הפעילה תשואה ממוצעת של 6.40% ל-5 השנים האחרונות.


בדקו (במעבר מהיר עם העין) האם התשואה שיש לכם גבוהה משל הקרנות האחרות, או נמוכה משל הקרנות האחרות.


השוואת תשואה מצטברת וממוצעת של כל הקרנות


בסוף הדף בגמל נט מופיעה טבלה חשובה מאוד שמציגה נתונים מסכמים על כל קרנות ההשתלמות יחד - תשואה מצטברת ותשואה ממוצעת של כל הקרנות.

תשואה ממוצעת ודמי ניהול ממוצעים של כל קרנות ההשתלמות
תשואה ממוצעת ודמי ניהול ממוצעים של כל קרנות ההשתלמות

במקרה שלי, שתי הקרנות - גם הפעילה וגם הלא פעילה, נמצאות מעל הממוצע שמוצג בטבלה המסכמת. 

לכרגע, אני מסתפק בזה. בעתיד, אולי אחזור לזה שוב.


ואם הקרן שיש לי נמצאת מתחת לממוצע התשואה?


אם התשואה הממוצעת ב-5 השנים האחרונות של קרן ההשתלמות שלכם היא מתחת לממוצע, זה הזמן לקחת דף ועט ולהתחיל לרשום לעצמכם שמות של קרנות השתלמות אחרות שהתשואה שלהן גבוהה יותר.

בלי קשר, תצטרכו להתמקח  על דמי הניהול שתשלמו, אבל כדאי שתיצרו לעצמכם מראש רשימה של קרנות שנראות לכם מעניינות.

לחלופין, אתם יכולים לנסות ליצור קשר עם הסוכן או המשווק הפנסיוני שצירף אתכם לקרן, ולבקש ממנו לנייד את הכסף שלכם לקרן השתלמות אחרת. לפי החוק, זו זכותכם בכל רגע נתון. גם ברגע זה ממש.


צעד שני - לבדוק דמי ניהול


בחלק הראשון של הפרויקט (זוכרים?), רשמתי לי באקסל מה דמי הניהול שאני משלם בכל קופה ובכל קרן. במקרה שלי - 0.5% בקרן ההשתלמות הלא פעילה ו-0.49% בקרן ההשתלמות הפעילה.

שימו לב שגם הטבלה המפורטת וגם הטבלה המסכמת בגמל נט מציגות את דמי הניהול הממוצעים שכל קרן השתלמות גבתה מהעמיתים שלה בשנה שעברה (נכון לעכשיו - 2012).

תשואה ממוצעת ודמי ניהול ממוצעים של כל קרנות ההשתלמות
תשואה ממוצעת ודמי ניהול ממוצעים של כל קרנות ההשתלמות


זה הזמן לבדוק האם דמי הניהול שאתם משלמים גבוהים יותר מהממוצע בקרנות האחרות או נמוכים יותר.

לפי הטבלה המסכמת (ראו צילום מסך למעלה) - שיעור דמי הניהול הממוצע לכל הקרנות בשנת 2012 היה 0.77%.

לגבי הקרנות שלי, זה אומר שדמי הניהול שאני משלם נמוכים יותר מהממוצע.  גם כאן, זה נראה בסדר.


ואם דמי הניהול שאני משלם גבוהים יותר מהממוצע?


אם דמי הניהול שאתם משלמים גבוהים יותר מהממוצע, זה הזמן לפנות לבית ההשקעות שהכסף שלכם מנוהל אצלו - אפשר לפנות ישירות אליהם, או דרך הסוכן שנותן שירות למקום העבודה שלכם - ולדרוש (בדיוק ככה - לא לבקש, לדרוש!) שיורידו לכם את דמי הניהול.

אל תחששו להבהיר שעשיתם בדיקה מקדימה, ואתם יודעים שדמי הניהול שאתם משלמים יקרים וכו'. כל עשירית אחוז שתצליחו להוריד לעצמכם בדמי הניהול - שווה לכם הרבה מאוד כסף, ועכשיו כשיש לכם את הנתונים של כל הקופות מול העיניים - אין שום סיבה שתוותרו.

במקרה הכי גרוע, אם לא יסכימו לתת לכם הנחה, אתם יכולים לנייד את הכסף שלכם לכל קרן השתלמות אחרת שדמי הניהול שלה נמוכים יותר. לפי החוק, זו זכותכם בכל רגע נתון. גם ברגע זה ממש.



צעד שלישי - מה עושים עם שתי קרנות השתלמות נפרדות?


למרות שאני בסדר מבחינת התשואה ודמי הניהול, די מרגיז אותי שיש לי שתי קרנות נפרדות, במקום אחת בלבד. עוד ניירת. עוד מעקב. עוד משהו שאני בטוח אשכח.

בכלל לא ברור לי למה זה ככה, במיוחד כשאני זוכר שביקשתי בפירוש מהסוכן של המעסיק הנוכחי שלי להמשיך את ההפרשה לאותה קרן שהייתה לי.


שתי קרנות השתלמות - זה פוגע בי?


קודם כל, רציתי להבין אם העובדה שיש לי כרגע שתי קרנות נפרדות במקום קרן אחת בלבד, פוגעת בזכויות שלי באיזשהי צורה - האם זה ימנע ממני למשוך את הכסף, או שזה פוגע לי בחישוב הוותק בקרן החדשה יותר, ומתי בעצם אוכל למשוך את הכסף ממנה (כזכור - קרן השתלמות אפשר למשוך בפטור ממס אחת ל-6 שנים בלבד).

התקנות קובעות שגם אם יש לעובד שתי קרנות השתלמות שונות - אחת ממעסיק קודם ואחת ממעסיק חדש - אפשר להחיל את הוותק של הקרן הישנה יותר גם על הקרן החדשה, כך שברגע שהקרן הישנה יותר הופכת לנזילה - אפשר יהיה למשוך כסף גם מהקרן החדשה.


כדי שיהיה אפשר לעשות את זה, צריכים להתקיים שני תנאים:
  • תנאי ראשון: צריך להודיע לשתי הקרנות - גם לקרן הישנה וגם לקרן החדשה - שכל ההפקדות שהיו בעבר לקרן הישנה, עברו מתאריך מסוים והלאה לקרן החדשה. כיוון שכך, הקרנות הללו הן בעצם המשך אחת של השנייה, ויש להחיל את הוותק של הקרן הראשונה, גם על הקרן השנייה.
  • תנאי שני: במועד המשיכה של הכספים - חובה למשוך קודם כל את הכסף מהקרן החדשה יותר, ורק אחר כך אפשר למשוך את הכסף מהקרן הישנה של העובד.

תאריך תחילת הוותק שלכם בכל קרן השתלמות ותאריך הנזילות של כל קרן מוצגים בעמוד הראשון של הדיווח השנתי שקיבלתם.

חפשו בניירות ובדקו מהם תאריכי הוותק והנזילות של הקרנות שלכם. כך תדעו מתי אתם יכולים למשוך מהם כספים (גם מהקרנות החדשות יותר, שייתכן כי בפני עצמן אינן נזילות עדיין).

ובכל זאת - איך אני מאחד את שתי הקופות?


ניסיתי לבדוק אם לפי החוק אני יכול לאחד את שתי הקופות ולהוריד לי מהראש לפחות בלבול מוח אחד. 

ההגיון הפשוט (שלי, לפחות) מחייב שזה יהיה אפשרי - אם אין בעיה להכיר בוותק של הקופה הישנה יותר ולהחיל אותו גם על הקרן החדשה יותר, אז למה שלא תהיה אפשרות לאחד את שתיהן וזהו?

אז זהו, שלפי החוק, החברות המנהלות לא מחוייבות לאפשר את זה, ולכן בפועל - זה כנראה תלוי בעיקר ברצון הטוב של החברה המנהלת שאצלה נמצאת קרן ההשתלמות שלי (אקסלנס).

בקיצור - כמו כל דבר שתלוי ברצון טוב, רוב הסיכוי שזה בלתי אפשרי. אין שום סיבה שאף חברה מנהלת תסתבך עם מהלכים כספיים כאלה אם המחוקק והמפקח (אגף שוק ההון באוצר) לא מחייב אותה לעשות את זה.

בכל מקרה, זה שווה את הניסיון.

משימה מספר 1 - לבדוק מול אקסלנס אם אפשר לאחד את שתי הקופות.



השוואת קרנות השתלמות - סיכום בחמישה צעדים פשוטים


  1. נכנסים לגמל נט, שולפים את כל קרנות ההשתלמות בחתך 5 שנים (הראיתי למעלה איך עושים את זה).
  2. משווים את התשואה הממוצעת ב-5 השנים האחרונות של קרן ההשתלמות שלכם, ביחס לתשואה של קרנות אחרות, וביחס לממוצע של כל קרנות ההשתלמות.
  3. משווים את דמי הניהול שאתם משלמים, לדמי הניהול בקרנות השתלמות אחרות וביחס לממוצע דמי הניהול של כל קרנות ההשתלמות.
  4. אם אתם מעל לממוצע בתשואה ומתחת לממוצע בדמי הניהול - הסתדרתם. אם לא, זה הזמן להתחיל לפנות לקרנות השתלמות שהתשואה הממוצעת שלהן גבוהה יותר, או להתמקח עם הקרן שלכם על דמי הניהול שאתם משלמים.
  5. אם יש לכם יותר מקרן השתלמות אחת - זה הזמן לפנות ישירות לחברות המנהלות או לסוכן / למשווק הפנסיוני שלכם, ולדרוש מהם שיעשו כל מה שצריך כדי שהקרן הצעירה יותר שלכם תשאב את הוותק ואת תאריך הנזילות מהקרן הישנה (הוותיקה) שלכם.



קרנות השתלמות - תם ולא נשלם


אז התחלתי עם קרנות ההשתלמות שלי.

על פניו, לא נדרש אצלי בנושא הזה שום שינוי דחוף. לשתי הקרנות תשואה מעט מעל הממוצע, ודמי ניהול מתחת לממוצע.

בכל זאת, יצאה לי מכאן משימה לבירור מול חברת אקסלנס והסוכן הפנסיוני של החברה שבה אני עובד, בניסיון לאחד את שתי הקרנות או לכל הפחות להבטיח שאותו ותק יחול על שתיהן. מבטיח לעדכן כאן מה היו התוצאות.

אשמח מאוד לשמוע מהקוראים אם הדברים שתיעדתי כאן עזרו או חידשו במשהו, ובכלל - אשמח לשמוע הערות, תיקונים, תוספות או כל דבר נוסף שיכול לעזור לי ולקוראים.


בפוסט הבא - על קופת גמל מול הפרשה עצמאית לתגמולים במסגרת ביטוח מנהלים - מה כדאי, כמה, איך ולמה.



תודה על העזרה


שני אנשים עזרו לי בסבלנות עם הפוסט הזה, ולשניהם תודה - סוכן הביטוח הפנסיוני אריה סגל, ונדב טסלר עורך האתר הנהדר פנסיוני (נרשמתי!) .   אריה, נדב - תודה!




אהבתם? חושבים שהפוסט יכול להועיל לאנשים נוספים?
פרגנו לי בלייק בכפתורים שבבלוג, או כנסו לבלוג ושתפו את הפוסט בעזרת כפתורי השיתוף שמתחתיו.




אשמח לקבל שאלות, תגובות והערות גם במייל - myzarkor@gmail.com.


יניב טילינגר





גילוי נאות:


הכותב אינו יועץ פיננסי או יועץ פנסיוני ואינו עוסק ביעוץ פיננסי או פנסיוני. כל האמור לעיל הינו בגדר דעה פרטית ואינו בגדר המלצה, ולפיכך אינו מחליף בשום צורה ייעוץ פיננסי ו/או ייעוץ פנסיוני מקצועי.

8 תגובות:

  1. קרן השתלמות היא מוצר קל להשוואה והשוק שלה גם מאוד משוכלל. אפשר לראות את זה בתנועה הגדולה של הכספים בעקבות התשואות. אסור להסתכל על קרן ההשתלמות בתור עוד בונוס שמקבלים מהמעסיק ומחכים לפתוח אותו תוך שש שנים (קצת כמו רגילה בצבא) אפשר בהחלט להשתמש בו לשימושים שוטפים אבל אפשר לשמור אותו גם כאפשרות להגדלת החיסכון הפנסיוני בעתיד. אפשר לקבל הלוואות על חשבון קרן ההשתלמות במקום לשבור אותה בתנאי הריבית היום אלה הלוואות הטובות יותר ממה שאפשר לקבל בבנקים ובטח מאשר בחברות האשראי.

    השבמחק
  2. פתאום אני מגלה שיש לי חשבון גם בבלוגר :)

    השבמחק
  3. בדרך כלל ההמלצה היא לא לאחד את הקרנות השתלמות, משום שבגדול זה חיסכון לטווח הקצר בכל מקרה, והיתרון שישנו כפי שאמרת שניתן למשוך בבת אחת כספים גם מקופה פעילה (וסגורה) וגם מקופה ותיקה ונזילה, ובכך להשתמש בסכום כסף חד וגדול, הוא יתרון משמעותי, שכן זה כסף שאני חוסך עכשיו ופטור (לעת עתה) ממס- חשוב לציין זאת- זה האפיק חיסכון היחיד שיכול לאפשר לך גם נזילות מלאה של כסף שאתה חוסך עכשיו וגם לא לשלם מיסים.

    השבמחק
  4. בכלליות, אני בדעה שלמרות שאפשר למשוך כסף מקרן השתלמות אחרי 6 שנים, עדיף לא לעשות את זה, אלא אם כן ממש חייבים.

    אנשים צריכים לחסוך כמה שיותר, ואם זה באפיק שהוא לא פיקדון בבנקאי (משמע - יש לו תשואה של כמה אחוזים טובים כל שנה), וגם נותן הטבת מיסוי - אז פשוט לא כדאי למשוך ממנו את הכסף. רק ככה אפשר להנות מאפקט ה-"ריבית דריבית" שהולכת ומצטברת לאורך השנים אקספוננציאלית.

    השבמחק
  5. הגעתי עד הנה. גיליתי שקרן ההשתלמות שלי הגיעה לתשואה נמוכה מהממוצע. טוב להכיר את האתר "גמל נט". מכיל מידע חשוב. ממתינה בקוצר רוח להמשך. תודה

    השבמחק
  6. יתרון נוסף לאחזקת שתי קרנות (או יותר)הוא פיזור השקעות. ניתן, למשל, לבחור קרן אחת עם מדיניות שמרנית,ואחת עם סיכון גבוה יותר.

    השבמחק
  7. הנה תגובה ששלח לי חיים ברמן, אני מביא אותה כאן במלואה, לשימוש ולתועלת הגולשים.

    גם אני מבקש להוסיף שלוש הערות:
    א. קיים אתר נוסף,ידידותי יותר לטעמי מאתר משרד האוצר, גמל נט.
    שמו הוא מיי גמל נט ( http://www.mygemel.net ) והוא מאפשר השוואה קלה בין קרנות השתלמות וקופות גמל .

    בנוגע להערתו של יהודה על כך שיש להשוות בין קרנות בעלות מדיניות השקעה דומה, אתר זה מאפשר להשוות בלחיצת כפתור אחת את הקרן הנבדקת מול 5 הקרנות הטובות ביותר בקבוצה, לטווחי זמן של שנה, שלוש שנים , וחמש שנים.

    ב. בנוסף להשוואה של הפרמטרים של תשואה ודמי ניהול שצויינו בפוסטים של יניב, חשוב להשוות
    שני מדדים נוספים:
    - מדד הסיכון של הקרנות. הוא מופיע בגמל נט ,לא זוכר בדיוק היכן, וכן
    בעמודת "מדד שארפ 5 שנים" באתר מיי גמל נט. ככל שמדד שארפ יותר גבוה - כך הקרן פחות מסוכנת.
    - מדד "סך הנכסים המנוהלים" כדי להתרשם גם מגודל הקרן ומיציבותה

    ג. בבחירת קרן חדשה כדאי לבדוק כמה זמן היא קיימת ואיך היו ביצועיה לאורך התקופה .
    לקרנות וקופות יש נטייה להתמזג או לשנות צורה ושם כדי לא לאפשר מעקב ביצועים לאורך זמן.

    גילוי נאות: גם הערותיי באות מנסיון אישי, ולא מרקע מקצועי.

    בברכה, חיים ברמן

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.