יום שלישי, 23 באפריל 2013

המלצה חמה, ומבט לממשקי משתמש - אפליקציות פנגו וסלופארק

חנייה וטכנולוגיה בשירות האזרח

בשנים האחרונות, עוד ועוד עיריות ורשויות מקומיות מאפשרות לשלם לחנייה באמצעות פנגו וסלופארק.

כרטיס חנייה ומדחן. נפלאות האבולוציה.

כששירותי החנייה הממוחשבים האלו היו עדיין בחיתוליהם, הפעלת וסיום החנייה היו באמצעות מוקד טלפוני אנושי. אחר כך, התקדמנו למוקד טלפוני ממוחשב ("לחנייה ברחובות, פארק המדע, הקש 1",  "אמור את שם העיר שבה ברצונך לחנות").

לאחרונה גיליתי שתי אפליקציות שעושות את החיים הרבה יותר קלים - אחת של פנגו והשנייה של סלופארק. שתיהן זמינות למכשירי אנדרואיד.

הורדתי את שתיהן ובאותו רגע הפסקתי לדבר עם מוקד ממוחשב מהצד השני של הקו. פשוט תענוג.

התלבטתי מאוד אם להפוך את הפוסט הזה למבחן ראש בראש של שתי האפליקציות, או להסתפק בהמלצה על שתי האפליקציות באופן שווה. התוצאה היא משהו באמצע - גם המלצה (חמה!), וגם קצת השוואה מתבקשת.

בשורה התחתונה - חונים בקלות ובמהירות

לפני הכל, נתחיל דווקא בשורה התחתונה - שתי האפליקציות עושות את העבודה בצורה נהדרת ואני ממליץ עליהן בחום שתיהן יציבות, בעלות ממשק משתמש ברור ונוח, ובשתיהן הפעלת או סיום החנייה לוקחת לא יותר מ-15 שניות --> בחר רכב, בחר עיר, והפעל חנייה. כמה קל, ככה פשוט.

בנוסף, שתי האפליקציות מאפשרות למשתמש לנהל בעצמו את רשימת הרכבים הרשומים במנוי שלו, בלי להזדקק לשירות הלקוחות ובלי לדבר עם המוקד הטלפוני.

עד כאן שלב ההמלצות.

מי שתחום ממשקי המשתמש / חוויית משתמש מעניין אותו, מוזמן להמשיך איתי הלאה לבחון קצת יותר לעומק מה בכל זאת ההבדלים בין שתי האפליקציות.


בממשק משתמש - אלוהים בפרטים הקטנים...

למרות הדמיון ולמרות שבאמת מדובר באפליקציות מוצלחות, יש ביניהן כמה הבדלים קטנים, שלדעתי עושים את ההבדל בין אפליקציה טובה לאפליקציה מצוינת, ובנוסף לזה - לפנגו יש קלף אחד מנצח שמשום מה לא קיים בסלופארק (לא ברור לי למה).

אז בואו נתחיל.

מסך הכניסה לאפליקציה

הנה מסכי הכניסה לשתי האפליקציות, זה ליד זה:
מסכי כניסה - עיצוב, צבעים, שפה, הנחיות ברורות וחד משמעיות

במבט ראשון, המסכים דומים, אבל....בעצם, הם שונים. מאוד שונים.


מה שהעיצוב והצבעים עושים למסך

אצל פנגו העיצוב נקי מאוד - אין נקודות שקופצות לעין, ואין צבעים זרחניים. הכחול הכהה ניטרלי ונעים, ומאפשר לעין "להבין" את המסך תוך 2 שניות. המשתמש לא צריך להתאמץ כדי להבין מה הוא רואה ואיפה ללחוץ.

שימו לב גם שאין "עומס" על המסך - אין פרטים קטנים, לא צריך להתאמץ כדי להבין מה מייצג ומה התפקיד של כל אזור במסך.

לעומת זאת, אצל סלופארק -הירוק הזוהר שבמרכז גונב את תשומת הלב משאר המסך, וזה מתווסף לרקע האפרפר ולצבע האפור של הכפתורים - מה שגורם לאשליה כאילו שהם בכלל לא זמינים ללחיצה...

מעבר לזה - בשביל מסך כניסה שהמשתמש עוד לא ביצע בו אפילו פעולה אחת - יש הרבה פרטים קטנים על המסך שמבלבלים את העין (זמן החנייה, העלות). 

בלי לשים לב אפילו, העין שלנו צריכה להתאמץ כדי להבין את המבנה של המסך הזה, ומה כתוב באותיות הקטנות בכל אזור. 


סליחה, את מדברת עברית?

אצל פנגו ברירת המחדל היא עברית. אצל סלופארק - אנגלית.  

למה?...


ואיך יודעים איפה ללחוץ?

בפנגו כתוב בצורה ברורה "בחר עיר". 
אצל סלופארק יש כפתור אפור (אולי הוא בכלל לא זמין?) שכתוב עליו Cities. 

זה ההבדל בין מערכת שנותנת למשתמש הנחיות ברורות שמאפשרות לו להבין מה נדרש ממנו, לבין מערכת שמצפה שהמשתמש יבין לבד...


מסך כניסה - סיכום ביניים

אמרתי מראש - שתי האפליקציות עושות את העבודה, אבל ההבדלים הקטנים (עיצוב נקי, בחירת צבעים, שפה מקומית ומתן הנחיות ברורות וחדות) - עושים את ההבדל בין משתמש שמרגיש נוח באפליקציה בתוך שנייה וחצי, לבין משתמש שצריך להתחיל לעבוד בשיטת הניסוי והטעייה כדי להפעיל או לבטל את החנייה.


בחירת רכב

בשתי האפליקציות אפשר לנהל חנייה עבור יותר מרכב אחד, ולפני שמפעילים את החנייה צריך לבחור את הרכב שאותו רוצים להחנות:
מסך רשימת מכוניות - של מי יותר ברור?

מבחינה פונקציונלית, שני המסכים דומים מאוד. 

פנגו הוסיפו חיווי שימושי לגבי כל רכב שברשימה האם הוא כבר נמצא בחנייה פעילה או לא. בנוסף, בחירת רכב אצלם מתבצעת בנגיעת מסך אחת, ובסלופארק דרושות שתי נגיעות (פעם ראשונה לסימון הרכב, ופעם שנייה לחיצה על Select).

שוב, גם כאן, הצבעים עושים את ההבדל לטובת פנגו והופכים את המסך לנעים יותר.

מצד שני - סלופארק הוסיפו למסך הזה אפשרות לערוך את רשימת המכוניות של המנוי (כפתור EDIT) - מה שאצל פנגו מחייב כניסה לתפריטים המתקדמים של האפליקציה:
מסך עדכון רשימת רכבים

גם כאן, הפונקציונליות של שני המסכים דומה מאוד.

במקרה הזה - אם מתעלמים מבחירת הצבעים ומתרכזים רק בשימושיות - שתי האפליקציות עושות את העבודה ומאפשרות למנוי לנהל בעצמו את רשימת הרכבים בחשבון שלו. 

בחירת עיר

בשתי האפליקציות המשתמש צריך לבחור עיר לפני שהוא מפעיל את החנייה:
מסך בחירת עיר - דומה. מאוד דומה.

שוב, שני המסכים דומים מאוד.

היתרון היחיד של פנגו כאן הוא שהמשתמש בוחר את העיר בנגיעה אחת, לעומת שתי נגיעות מסך אצל סלופארק. זה כבר באמת בקטנה.

והקלף המנצח של פנגו - ניהול נהגים

אפשרות אחת שקיימת אצל פנגו ולא קיימת אצל סלופארק (אני, לפחות, לא מצאתי אותה) היא ניהול מספרי הטלפון של המנוי.

המשתמש יכול לנהל מהאפליקציה את כל מספרי הטלפון שרשומים על המנוי שלו. כל מספר טלפון חדש שתוסיפו לרשימה, יוכל להפעיל חנייה על הרכבים שברשימה שלכם.

יש לכם יותר מנהג אחד במשפחה, כך שיש יותר מנהג אחד שצריך להפעיל ולסיים את החנייה עם הרכב בכל מיני מקומות בארץ?

יש לכם רכב אחד, עם כמה נהגים שונים שמתחלקים בו?

אתם יכולים לעדכן את מספר הטלפון של כל הנהגים בתוך האפליקציה, וככה כל אחד מהנהגים יוכל להפעיל ולסיים את החנייה בעצמו, על כל אחד מהרכבים שרשומים במנוי שלכם.
פנגו - ניהול רשימת הנהגים ומספרי הטלפון

עד לרגע זה לא מצאתי בסלופארק אפשרות דומה, כך שלמעשה כשרוצים להוסיף (או להסיר) מהמנוי מספרי טלפון של נהגים נוספים, חייבים להתקשר אליהם. 

פנגו עשו כאן עוד צעד אחד קדימה לכיוון המשתמשים, וזה נוח. מאוד נוח.

אפשרויות נוספות - חניון, תחנות דלק, שירות תזכורות

בשתי האפליקציות יש שירותים נוספים שהם "מסביב" לחנייה עצמה - תשלום בחניונים, איתור תחנות דלק, תשלום לשטיפת רכב (שטיפומט) ועוד.

לכל חברה יש כאן את השירותים שלה, ושתי החברות מציעות גם שירות תזכורות שמתריע לפני שמסתיימת החנייה.

השירותים דומים מאוד, ונראה שהם רק הולכים ומתפתחים כל הזמן, כך שנוכל לשלם על עוד ועוד שירותים הקשורים לרכב, ישירות מתוך האפליקציות האלה.

לנו, הנהגים, זה יכול לעשות רק טוב.

בסיכום הכללי

אמרתי כבר בהתחלה - שתי האפליקציות טובות, שתיהן יציבות ושתיהן עושות את העבודה ומאפשרות לחנות ולסיים חנייה בקלות.

למרות זאת, פנגו מנצחת כאן (לא בנוקאאוט, אבל בהחלט בנקודות):
  1. עיצוב נקי וברור
  2. צבעים נעימים שעוזרים למשתמש להתמקד במהירות
  3. שפה מקומית
  4. מתן הוראות ברורות וחד משמעיות למשתמש
  5. חיוויים ואינדיקציות ברורות 
  6. והקלף המנצח - ניהול רשימת הנהגים ומספרי הטלפון מתוך האפליקציה עצמה

היה טוב אם גם סלופארק היו מאפשרים למשתמש לנהל את רשימת הנהגים (והטלפונים) מהאפליקציה עצמה.


בכל מקרה, שתי האפליקציות נוחות וטובות, ואני ממליץ עליהן בחום.


חושבים שעוד אנשים יהנו מהפוסט הזה?
בואו לבלוג ותנו Like, או שתפו בעזרת כפתורי השיתוף שמופיעים בבלוג, בדיוק מתחת לפוסט.


יניב טילינגר